Vi har 6 platser på NIU-tennis

Filbornaskolan erbjuder tillsammans med Helsingborgs TK möjlighet till tennisgymnasium. Tillsammans har vi bra förutsättningar att ge en bra gymnasieutbildning och utveckla spelare till elitspelare.

Våra anläggningar är Olympiahallen med sju tennisbanor, gym, sjukgymnaster, personliga tränare, kafeteria med mera. Under utomhussäsongen så vistas vi på en av Sveriges modernaste utomhusanläggningar, Pålsjö Tennis. NIU-gymnasiet är till för de som bedriver en elitsatsning och har en målsättning att nå Sverigeeliten som senior.

Som elev på Filborna NIU-utbildning ges du möjlighet att träna tre praktiska pass och har ett teoretiskt pass på skoltid varje vecka. Upplägget utgår ifrån en 4 – årig studiegång, allt för att optimera möjligheterna till en elitsatsning och att samtidigt klara skolan på ett bra sätt. En vecka för en NIU elev gällande träningen på skoltid ser ut enligt följande.

Efter skolan tränar eleverna i sina egna klubbar eller i HTK:s klubbträning. Träningen sker i samarbete med HTK:s Pro International Academy där bl.a. Jacqueline Cabaj Awad ingår. Filbornas idrottsgymnasiums egna fystränare Anders Lindsjö håller i fyspass och finns som en resurs när det gäller fys- upplägg.

Ansvarig lärare för tennisgymnasiet är Samuel Ekberg som har lång erfarenhet av både nationell samt internationell elittennis. Han har uppbackning av två av HTK:s övriga heltidstränare Jonatan Lundstedt och Heikki Raevaara.

HTK har dagligen heltidsspelare på plats, vilket ger bra möjlighet till bra sparring. Är du intresserad, så tveka inte att höra av dig. Vi vill gärna att du besöker oss, så att du får se hur vi jobbar och vi kan lära känna dig.

Träningsdagar

Måndag: 07:50-09:30
Tisdag: 09:50-11:45
Torsdag: 09:50-11:45