Innebandy

Vi har 13 platser på NIU-innebandy

Hur fungerar NIU Innebandy?

Hos oss ges du möjlighet att utveckla ditt idrottande samtidigt och lyckas med dina studier. Genom en fyraårig studielösning tränar du tre pass i veckan under hela din skoltid samt har ett teoripass i veckan – allt för att du ska kunna träna och tävla på elitnivå och samtidigt lyckas med skolarbetet. Det betyder att du studerar färre kurser per år och ges möjlighet till fler träningspass på förmiddagstid.

Du får hos oss en gedigen grundutbildning i innebandy och fysisk träning, och utöver detta ligger din individuella utvecklingsplan till grund för träningen. Med Helsingborg Arena, högklassiga instruktörer och träning med utgångspunkt på individuell utveckling ligger förutsättningarna för elitspel i dina egna händer.

Hur bedrivs träningen på NIU Innebandy Filbornaskolan?

All träning bedrivs på Olympiaområdet, och främst på Helsingborg Arena. I de olika hallarna på Arenan bedrivs innebandyträningen, och på området har vi även tillgång till styrketräningslokal, löparbanor, testlabb. Dessutom finns Idrottsskadeklinik i form av Arena Fysio i lokalerna vilka eleverna har snabb tillgång till vid behov.

Innehåll är i huvudsak:
• Innebandy – Teknik & Taktik.
• Innebandy – Positionsträning som exempelvis målvaktsträning.

Vi tränar och testar av de fem fysiska egenskaperna i olika varianter:
• Uthållighet
• Snabbhet
• Koordination
• Rörlighet
• Styrka
Utifrån testresultat och förmåga planerar elev & lärare en individuell plan.

Ansvarig lärare för utbildningen är Niklas ”Chelle” Lauritsen och Emil Lindström. Den fysiska träningen driver Anders Lindsjö, f.d. instruktör för svenska tyngdlyftningslandslaget, FCH, Halmstads BK mm.

Vem kan söka till NIU Innebandy?

Talangfulla unga innebandyspelare som verkligen brinner för sin träning och strävar mot att nå nationell elit. Du har stark inställning och en stor lust till att utveckla dig själv. Utöver detta ska elevens studieresultat vara tillräckliga för att komma in på valt program. Studieresultaten kommer alltid i första hand hos oss på Filbornaskolan.

Du bör spela innebandy inom föreningslivet regelbundet.

Hur går ansökningsprocessen till?

Ansökan ska vara inskickad till Svenska Innebandyförbundet senast den 1 december. Ansökan görs via knappen nedan. Därefter kallas alla sökande till uttagningsträningar där vi bekantar oss med varandra och tränar ihop. Uttagningarna avslutas med individuella samtal med varje sökande. Antagningarna grundas på innebandyfärdigheter, inställning och mognad, fysisk status och ambitionsnivå.

Efter uttagningarna får man svar på om man är antagen till NIU Innebandy eller ej. Blir du antagen till NIU ska du också bli antagen till ditt gymnasieval på Filbornaskolan.

• Måndagar 08:10-9:30
  • Tisdagar 10:00-11:30
  • Torsdagar 10:00-11:30

Anläggningar

Våra träningar bedrivs i Olympiaområdet. Vår huvudhall för sporten innebandy är Helsingborgs Arena B.

Samarbete

Vi har störst samarbete med skolans styrkeinstruktör Anders Lindsjö.

Fysio Arena är vår samarbetspartner för skadade individer.

Sista ansökningsdag: 1 december