Simning

Vi har 8 platser på NIU-simning

För dig som vill kombinera studier med en elitsatsning inom simning så är Filbornaskolans Nationella idrottsutbildning (NIU) ett bra alternativ. Utbildningen bedrivs under fyra år och NIU har lokalt och regionalt upptagningsområde. Utbildningen vänder sig till dig som har ambition att bli elitidrottare på nationell eller högre nivå.

Simning är en träningsintensiv idrott och det krävs att du kan ta ansvar för din träning och dina studier för att du skall kunna få ut det mesta av tiden på vårt idrottsgymnasium.

Vår anläggning

Simverksamheten bedrivs på Filborna Simarena som ligger endast ett kort stenkast från skolan. Under slutet av våren/början av hösten så kan viss simverksamhet bedrivas på Råå Vallar, en 50-metersbassäng.

Antagning

Ansökan till NIU görs via ett ansökningsformulär till Svenska Simförbundet senast den 1 december varje år. Simförbundet rekommenderar att du som söker bör ha över 400 FINA-poäng.

Under början av december kontaktar vi alla aktuella sökande till antagningsprocessen som består av intervjuer, träning och ett testbatteri. I de primära uttagningsprocesserna tittar vi dels på sportslig nivå i registrerade resultat samt utvecklingskurva och bredd.

Under den fortsatta antagningsprocessen tittar vi på simteknik, potentiell utveckling och egenskaper som vi tror behövs på ett idrottsgymnasium. Vi letar primärt efter aktiva som vi tror vill och kan lägga ner det arbetet som krävs under de kommande fyra åren.

Filbornaskolan samarbetar inom NIU-simning med Helsingborgs Simsällskap för att kunna erbjuda instruktörer med erfarenhet från elitverksamhet. Förutom ansvarig instruktör är ytterligare licensierade simtränare kopplade till den dagliga verksamheten och träningarna.

Du får antagningsbesked i slutet av januari om du blivit antagen eller ej, på idrottsliga meriter.

• Måndagar (08.00-10.00)
  • Tisdagar (10.00-12.00)