Brottning

Vi har 5 platser på NIU-brottning

På Filbornaskolan i Helsingborg kan du kombinera dina gymnasiestudier med en elitsatsning i brottning. Under fyra år läser du det program som du valt samtidigt som du har möjlighet att träna under skoltid. Brottningsgymnasiet har funnits sedan 2008, och har genom åren fostrat många duktiga brottare som tagit sig hela vägen till seniorvärldseliten! Engagemang och helhet är två viktiga ledord för oss, och vi strävar alltid efter att ge varje elev optimala förutsättningar att utvecklas.

På brottningsgymnasiet tränar vi brottningens alla viktiga beståndsdelar, men vi jobbar lite extra hårt med att utveckla elevernas tekniska och taktiska förmåga. Vi analyserar och går igenom matcher och tävlingar, och vi lär oss olika sätt att lägga upp den taktiska biten inför tävlingar. Fysträningen är också oerhört viktig som brottare, och vi lägger därför även stor vikt vid att utveckla elevernas fysiska förmåga, både styrke- och konditionsmässigt.

Gymnasieträningarna sker alltid dagtid, vilket gör att eleverna alltid kan träna med de lokala föreningarna på kvällstid. Här ges eleverna möjlighet att träna med alltifrån yngre förmågor till fullfjädrade seniorer, vilket vi sett i allra högsta grad bidragit positivt till elevernas utveckling. Vi har ett nära samarbete med de lokala tränarna, och helheten för eleverna blir därför ofta väldigt bra.

Även om brottning är en individuell idrott tror vi att gruppen och gruppsammanhållning är oerhört viktiga bitar för eleverna. Vi jobbar ständigt med gruppdynamiken, och eleverna stöttar, pushar och hjälper varandra både på och utanför mattan. Vi jobbar även hårt med att träningarna ska vara varierande, utmanande och faktiskt, så ofta som det går, roliga! Vägen till framgång är ofta lång och slitsam – men det går, och är viktigt, att också ha roligt på vägen!

Kontakta vår tränare

Johanna Mattsson