Handboll

Har du en dröm om att bli elitspelare i handboll och träna under skoltid? Sök då till Filbornaskolan, ett av Sveriges största idrottsgymnasium. Här kan vi tillsammans utveckla ditt handbollsspel på alla plan!

Hur fungerar NIU Handboll?

På Filbornaskolan är studier och idrott lika viktiga. Därför är utbildningen på 4 år, för att få möjligheten att bedriva elitverksamhet samtidigt som du kan prioritera dina studier. Alla idrottselever har kursen Träning och tävlingslära på schemat med teoretiska lektioner som förbereder dig inför din framtid som elitidrottare.

Hur tränar vi?

Vi tränar på Helsingborgs Arena två förmiddagar i veckan, där vi utbildar samt förfinar teknik och taktik hos spelarna. Den individuella utvecklingen står i fokus och eleven får möjlighet att förbättra sina egna styrkor och utvecklingsområden. Utöver handbollen har vi ett styrkepass i veckan med fystränarna Anders Lindsjö och Jacob Gudiol. Vid Helsingborgs Arena ligger Arena Fysio som är en idrottsskadeklinik som idrottseleverna på Filbornaskolan har tillgång till vid behov.

Vem kan söka till NIU Handboll?

Alla handbollsspelare som har talang, men framförallt viljan att nå den främsta eliten i Sverige. Ansökan ska vara registrerad senast den 1 december hos Svenska handbollförbundet. Sen blir du kallad till uttagning av ansvarig handbollslärare på skolan.

På uttagningsdagen har du chans att visa dina handbollsfärdigheter genom flera spelsekvenser samt en intern match. Det genomförs även tester som SHF kräver samt en personlig intervju med någon av våra NIU-lärare.

I slutet av januari får du besked om du har blivit antagen till NIU Handboll eller inte, men det krävs även att du har tillräckliga betyg för att komma in på valt program på Filbornaskolan.

Kontakta vår tränare

Alexandra Möller