Golf

Vi har 4 platser på NIU-golf

Om du är intresserad av att kombinera studier med en elitsatsning på golf, är golfgymnasium ett bra alternativ för din utveckling. Detta är en utbildning för dig som är driven och vill göra en elitsatsning på golf.

På Filbornaskolan finns både ett Riksidrottsgymnasium (RIG) och en Nationell idrottsutbildning (NIU).

Målet med golfgymnasiet är att ge satsande golfjuniorer möjlighet att förena skola och elitidrott på ett bra sätt under fyra år. Hos oss kommer du att erbjudas bästa möjliga förutsättningar för denna kombinationen.

Det ställs också en del krav på att du ska klara livet i sin helhet och med ett större ansvarstagande än tidigare för att du ska få ut mesta möjliga av dina studier och din idrott.

Vi tränar på Vasatorps GK

Filbornaskolans golfträning under skoltid genomförs på Vasatorps GK, en 54-håls anläggning i toppklass.

Verksamheten vid NIU följs upp av SGF genom kontinuerliga träffar med Filbornaskolan och den personal som är kopplad till NIU.

En elev på NIU läser samma skolämnen, specialidrott, som eleverna på RIG. Du tränar och spelar fritt på klubben under alla skolpass. Skillnaden mellan RIG och NIU är att NIU eleverna i större grad får ta ett större eget ansvar för att skapa förutsättningar för utveckling utanför skoltid.

Träningsdagar

• Måndagar