Riksidrottsgymnasium – RIG

RIG vänder sig till dig som elitsatsar och som har potential att nå internationell elit som senioridrottare.

Idrottskurserna vid Riksidrottsgymnasierna omfattar obligatoriskt 400 gymnasiepoängpoäng. Skolan erbjuder boendealternativ till elever på RIG.

På Filbornaskolan har vi RIG i golf och simning.

Ansök till utbildningen senast 15 oktober

Om du vill gå på Filbornaskolans riksidrottsgymnasium för golf eller simning är du välkommen med din ansökan senast 15 oktober. Vi har 8 platser för golfare och 4 platser för simmare per år. Ansökan hittar du på respektive sport.

Din hemkommun betalar för RIG

Du får ett elitidrottsstöd från Riksidrottsförbundet när du går på RIG. Tillsammans med Svenska Golfförbundet och Svenska Simförbundet ansvarar också Riksidrottsförbundet för verksamheten. Du är garanterad att din hemkommun betalar för dina studier på RIG. Idrottskurserna omfattar 400 poäng.

Förbered dig för eget boende

Att flytta hemifrån ställer nya krav och förväntningar på de flesta ungdomar. Det du haft hjälp med hemma ska du till stora delar klara själv. Om du kan laga en del maträtter, vet hur man tvättar, lärt dig ha koll på dina kläder och saker, är van att handla och ha koll på ekonomi samt städa, så kommer ditt första gymnasieår på RIG bli mycket enklare. Så, om du fått en RIG-plats och bestämt dig för att flytta rekommenderar vi dig att lägga tid på att lära dig så mycket som möjligt om hur det är att bo själv för att du ska få en bra start på RIG.

Våra RIG-idrotter