Simning

Om du är intresserad av att kombinera studier med en elitsatsning på simning är Filbornaskolans elitidrottsgymnasium ett bra alternativ för din utveckling.

Detta är en fyraårig utbildning för dig som är engagerad och vill göra en elitsatsning mot internationell elit som senioridrottare i simning.

Målet med riksidrottsgymnasiet (RIG) är att ge satsande juniorer möjlighet att förena skola och elitidrott. Hos oss kommer du att erbjudas bästa möjliga förutsättningar. Vi ställer också krav på dig. Det krävs disciplin och ansvarstagande för att du ska få ut det mesta möjliga av dina studier på vårt idrottsgymnasium.

Våra anläggningar

Simverksamheten bedrivs på Filborna Simarena vägg i vägg med skolan. Simarenan används frekvent till SM-arrangemang och mindre tävlingar. Under senvåren har vi simverksamheten på Råå Vallar, i 50-metersbassängen.

Vårt elevboende

Elever som ska gå RIG simning, erbjuds boende vid Campus Ridhuset som ligger vid Lägervägen (invid Helsingborgs vattentorn) i Helsingborg. Boendet ligger ca 600 meter från skolan och träningsanläggningen mot stadens centrum.
Boendet består av egna lägenheter om 27 m2 med klädkammare, dusch/toa samt ett stort rum med pentry. Eleverna på Idrottsgymnasiet delar en egen tvättstuga.

Boendet besöks morgon och kväll av någon av våra boendeföreståndare, Mats och Bertil. De har lång egen erfarenhet av arbete på idrottsgymnasium som lärare och är idag pensionerade. De har också hand om tillsynen för boendet för RIG Golf.
Kostnad för boendet är i skrivande stund 5518 kr/månad i 10 månader. Hyresfritt i juni och juli. Helsingborgs stad har gjort en blockförhyrning av lägenheter till RIG och hyr i sin tur ut dessa till RIG-eleverna.

Träningsschema

Obligatoriska träningspass