Golf

Om du är intresserad av att kombinera studier med en elitsatsning på golf, är vårt elitidrottsgymnasium ett bra alternativ för din utveckling. Detta är en utbildning för dig som är engagerad och vill göra en elitsatsning mot internationell elit som senioridrottare i golf.

Målet med riksidrottsgymnasiet är att ge satsande juniorer möjlighet att förena skola och elitidrott. Hos oss kommer du att erbjudas bästa möjliga förutsättningar. Det ställs också krav på dig. Det krävs disciplin och ansvarstagande för att du ska få ut mesta möjliga av dina studier på vårt riksidrottsgymnasium.

Våra anläggningar

Filbornaskolans golfverksamhet är förlagd till Vasatorps GK under säsong, en 54-håls anläggning i toppklass. Du tränar och spelar fritt på klubben under hela din gymnasietid på RIG. Under vintern bedrivs träningen inomhus.

Om du får en plats på riksgymnasiet, kommer du att erbjudas en plats på ett boende, som finns placerat mellan skolan och golfklubben.

Vårt elevboende

För våra riksgymnasieelever erbjuder vi boende i elevhem. Det boende vi har idag ligger på Minörgatan 2 i Helsingborg.

Boendet har 27 studentrum/lägenheter i två plan, med egen dusch/toalett, ett mindre kylskåp och med möjlighet att sätta in en micro. På varje våningsplan finns gemensamhetsutrymmen som kök med stor matplats, sällskapsrum med TV och tvättstuga. Tillgång till större frysar och kylskåp finns i köket. Är du bra förberedd för att klara av din ”markservice” så kommer starten på gymnasiet att gå mycket lättare.

I dagsläget är hyran för boendet 4863 kr/månad i 10 månader. Hyresfritt i juni och juli.

Boendet har tillsyn av två boendeföreståndare som är på boendet morgnar, kvällar och på helger.

Ansökan

Ansökningsblankett och information hittar du på Svenska golfförbundets webbplats nedan.

Träningsschema

Obligatoriska träningspass