“Jag vill simma på elitnivå och representera landslaget”

På Filbornaskolan har du möjlighet att kombinera idrott och utbildning. Kristina Orban studerar ett fyraårigt gymnasieprogram för att satsa på simning samtidigt som hon har tid för studier. Hon drömmer om att en dag få representera det svenska landslaget vid de Olympiska spelen.

Kristina studerar naturvetenskapsprogrammet på Filbornaskolan samtidigt som hon elitsatsar på simning. Efter studenten planerar Kristina att flytta till Nordamerika för att studera fyra år på college och fortsätta satsa på simning.

– Vill läsa arkitekt eller något i den riktningen, kanske inredningsarkitekt. Och samtidigt kunna simma på elitnivå och representera landslaget framöver på seniornivå.

Vad har du för mål med simningen? Hur bra vill du bli?

– Att komma på OS-nivå. Men samtidigt vill jag inte lägga hela mitt liv på simningen heller. Det är väldigt svårt att kunna leva på det, därför är skolan viktig. Så det är väldigt bra att kunna kombinera det på det här sättet som man kan göra på Filborna.

Kristina går ett fyraårigt gymnasieprogram för att kunna kombinera karriär och studier.

– Jag var inte säker på att jag ville plugga naturvetenskap med tanke på att man har hört att det är jobbigt, massa plugg och att man inte har tid för annat. Men det är verkligen inte så, folk överdriver. Är man engagerad och bra på att planera går det hur bra som helst. Speciellt om man går fyra år, som man har möjlighet att göra på Filborna. Ett väldigt bra val om man vill gå natur och utöva idrott.

– Lärarna ser och tar hänsyn till våra olika förutsättningar med till exempel en del frånvaro i form av tävlingar och läger. De ger oss också extra utmaningar om vi har speciellt lätt för ett ämne. De vill verkligen att vi når så långt som möjligt i både skola och idrott.

Många elever på Filbornaskolan utövar någon form av idrott, men det är inget krav. Skolan har en bra mix av elever där alla är välkomna. Enligt Kristina finns det en stark gemenskap mellan alla elever.

– Egentligen behöver man inte ha en sport. Filborna är en väldigt bra skola.

Så man behöver inte hålla på med en sport för att trivas här?

– Det jag har hört av mina klasskompisar som går tre år som vanligt och är icke-idrottare är att de är hur nöjda som helst.