”Jag tycker det är kul med samhällskunskap”

Viktor har nyligen börjat studera samhällsprogrammet på Filbornaskolan. Han är så här långt väldigt nöjd med sitt val av skola och ser fram emot att läsa psykologi i tvåan. Samtidigt kombinerar han sina studier med sin satsning på simning.

Det har gått några månader och Viktor är fortfarande nöjd med valet av Filbornaskolan. Möjligheten att kombinera skola och idrott i fyra år är perfekt för Viktor som satsar på sin simning.
– Det bästa med Filbornaskolan, skulle jag nog säga, är sättet man kan kombinera skola och idrott på. Man får möjligheten att gå fyra år och därmed kan ta det i lugnare tempo i skolan och fokusera på sin idrott.

Valet av samhällsprogrammet beror på hans intresse för psykologi, vilket eleverna på samhällsprogrammet läser i årskurs två.
– Jag tycker det är kul med samhällskunskap och såna grejer, typ psykologi. Vi har inte börjat läsa det, men när vi börjar tror jag att det kommer intressera mig; om hur människor fungerar, resonerar och argumenterar och så.

Hur tycker du att lärarna är på programmet så här långt?

– Jag har fått en väldigt bra bild av lärarna. På min grundskola tyckte jag nästan om alla mina lärare och de var bra lärare. Så jag var lite nervös för det. Men jag har fått en bra bild av de flesta, det känns som att de är bra. Dialogen med eleverna; att de kan anpassa lite från vad som händer och så. Så det känns bra.

Du är ganska ny på skolan, har Filbornaskolan uppfyllt dina förväntningar?

– Det tycker jag. Det känns som jag trodde. Så det är bra.

När man börjar på en ny skola brukar många vara nervösa. Enligt Viktor är Filbornaskolan en skola där det är lätt att hitta vänner. Det är många som delar intressen och den finns en bra gemenskap bland eleverna.

Viktor har simmat nästan hela sitt liv. Han började tävla i simning när han var tio år gammal och har gradvis ökat sin satsning. Nu tävlar han seriöst och på Filbornaskolan har han möjlighet att förena sin utbildning med simning genom Nationellt godkänd idrottsutbildning (NIU). Han tränar simning och gym ungefär 9-10 gånger i veckan. Målet med simningen är kristallklart.
– Det är att bli så bra som möjligt. Tävla i de internationella stora tävlingarna; OS och VM.

Hjälper Filbornaskolan dig att nå dina mål?

– Ja, det vill jag säga. Jag går NIU och här får jag träna och de hjälper en. Sen har vi kursen TTL, tränings- och tävlingslära, som är kopplat till NIU och idrott. Det är mer teoretiska grejer, hur man kan göra för att bli bättre.

Hur är tränarna på Filbornaskolan?

– Jag har fått en jättebra bild av dem.

Viktor som nyligen har börjat på skolan har ännu inte planerat vad han ska göra efter studenten. Med ett fyraårigt program framför sig har han tid att fundera.
– Ja du… jag vet inte. Det beror på hur det går med idrotten. Förhoppningsvis går det väldigt bra, då kan man ta en annan väg.
– Är lite intresserad av det här med psykologi och sånt… men vi får se. Det är väl så jag lutar just nu, men det kan ändras på fyra år.