Att vara elev och företagare

Driva eget företag som examensarbete? Få testa på att vara entreprenör när du fortfarande går i skolan? Jodå, det är möjligt. Lisa Rigby och Agnes Idoffsson drev företaget LA Swimwear under sitt sista år på Filbornaskolan.

– Gör man det man tycker är roligt så lär man sig mer. Under tiden med vårt företag LA Swimwear har jag utvecklats jättemycket, tycker Agnes Idoffsson som nyligen tog studenten från Naturvetenskapliga programmet, med idrottsinriktning, på Filbornaskolan.

När hon och klasskompisen Lisa Rigby ställdes mot valet att skriva en vetenskaplig rapport eller starta och driva ett UF-företag som examensarbete var beslutet självklart.

– Jag har alltid drömt om att starta ett eget företag, så det kändes helt rätt. Och att få göra det med hjälp och stöd från skolan har varit jättebra, säger Lisa.

Idén till själva företaget fick de under SM i simning i Halmstad. På plats fanns ett amerikanskt företag som sålde badkläder, med stor framgång. Deras annorlunda design och glada färger stal tävlingsdeltagarnas hjärtan och företaget sålde med stor framgång under tävlingen. När Lisa och Agnes sedan fick reda på att det inte fanns någon återförsäljare i Sverige av märket, reagerade de direkt. De tog kontakt med företaget och föreslog att de skulle kunna sälja deras märke i Sverige, och på den vägen är det.

– Man lärde sig otroligt mycket hela tiden. Att ta kontakt med folk, få till ett avtal med företaget i USA, ringa Tullverket och ta reda på hur det fungerar med import av varor gå till banken och öppna bankkonto, lära sig att marknadsföra sig. Lisa stannar där, men det känns som om listan kan göras än längre.

Lära genom att göra

Även läraren Kristina Werner Olsson är entusiastisk till UF-projekt i skolan. Hon har fungerat som Lisa och Agnes mentor under hela perioden och ser tydligt hur tjejerna har växt i sin roll:

– Det är elevernas drivkraft som styr projektet. Som lärare kan jag bara stimulera den. Det är härligt att se dem få insikter om att de faktiskt kan göra saker. Övervinna hinder.

Hon poängterar även hur många olika skolämnen som ryms i ett UF-projekt. Ämnen som engelska, ekonomi, juridik och marknadsföring är givna inslag. För att inte tala om alla de personliga vinsterna. Eleverna får arbeta med något som faktiskt är på riktigt. De får skapa något eget och utveckla det under eget ansvar. Det är godsaker för självförtroendet. Lisa och Agnes håller med:

– Nu känns det som att vi har fått överblick över hur det fungerar att ha ett eget företag. Vi har haft möjlighet att bli bra på något. När man driver ett UF-företag får man dessutom lära sig grejer som man inte lärt sig i andra ämnen i skolan, säger Lisa.